1. Indicator: commonly used in development interventions to provide evidence of change, and form an important part of most M&E systems and approaches. Indicators can be set at many different levels. There are many different types, the most common of which are quantitative and qualitative indicators. Indicators can be developed and refined in different ways, depending on the context. They may be set against a projector programme’s desired changes at output, outcome or impact level. But indicators can also be used to help identify organisational (internal) change, as well as changes in the external environment. (Simister, 2015, p. 1)

Indicador: es una medida de la condición de un proceso o evento en un momento determinado, por tanto, en conjunto, pueden proporcionar un panorama de la situación de un proceso, de un negocio, entre otros aspectos; en síntesis, para la investigación reflejan adecuadamente la naturaleza, peculiaridades y nexos de los procesos.(Garcia et al., 2019, p. 3)

2. Industrial property takes a range of forms, the main types of which are outlined here. These include patents for inventions, industrial designs (aesthetic creations related to the appearance of industrial products), trademarks, service marks, layout-designs of integrated circuits, commercial names and designations, geographical indications and protection against unfair competition. In some cases, aspects of an intellectual creation, although present, are less clearly defined. What counts then is that the object of industrial property consists of signs conveying information, in particular to consumers, regarding products and services offered on the market. Protection is directed against unauthorized use of such signs that could mislead consumers, and against misleading practices in general.  (WIPO, 2016, p. 6)

Propiedad industrial: es la facultad que corresponde a toda persona natural o jurídica que desarrolla una actividad en el ámbito industrial o comercial, abarca el derecho industrial de naturaleza creativa, identificativa y persecutiva.(Quiroz Papa De García, 2021, p. 2/3)

3. Information management (IM) can be defined as the management of systems, activities and data that allow information to be obtained, stored, processed, accessed, communicated and archived in an effective way. Information management includes manipulation, reorganization, analysis, graphing and presentation of data for specific management and decision-making purposes.(GALILEO, 2019)

Gestión de la información se define como un conjunto de actividades para prospectar, monitorear, seleccionar, filtrar, organizar, tratar, agregar valor y diseminar información, así como para aplicar métodos, técnicas, instrumentos y herramientas que apoyen este conjunto de actividades” (Valentim, 2017, p. 2)

4. Information system consists of A discrete set of information resources organized for the collection, processing, maintenance, use, sharing, dissemination, or disposition of information. (NIST, 2020, p. 405)

Sistema de información se define como un conjunto de procedimientos interrelacionados que forman un todo, es decir, obtiene, procesa, almacena y distribuye información (datos manipulados) para apoyar la toma de decisiones y el control en una organización, que engloba a personas, máquinas y/o métodos organizados con la infraestructura, la organización, el personal y todos los componentes necesarios para la recopilación, procesamiento, almacenamiento, transmisión, visualización, diseminación y organización de la información. (Vega-Pérez, 2017, p. 67)

5. Information society: is defined as a society based on information and knowledge. Currently, each country has its own action plan for developing the information society of its own” (Isazadeh, 2014, pp.2-3).

Sociedad de la información: facilita las actividades de millones de individuos en todo el mundo, pues ofrece soluciones a problemas de distinta naturaleza (cotidianos, académicos, culturales, sociales, económicos, etc.) a través de la creación, acceso, manejo e intercambio de contenido. (Pérez Zúñiga, Mercado Lozano, Martínez García, Mena Hernández, & Partida Ibarra, 2018, p. 5)

6. Innovation: is a new or improved product or process (or combination thereof) that differs significantly from the unit’s previous products or processes and that has been made available to potential users (product) or brought into use by the unit (process).(OECD/Eurostat, 2018, p. 32)

Innovación: es la introducción de un nuevo, o significativamente mejorado, producto (bien o servicio), de un proceso, de un nuevo método de comercialización o de un nuevo método organizativo, en las prácticas internas de la empresa, la organización del lugar de trabajo o las relaciones exteriores. (OCDE/EUROSTAT, 2005, p. 56)

7. Invention: A product, technique or process with novel and ingenious features that provides a solution to a specific problem. Inventions are a stage of technological development that have advanced enough to draw plans or build a working model. It differs from innovation to the extent that inventionsare not immediately applicable to the industry or in practice, they are a preliminary stage – though not necessary – of innovation.(Lemarchand, 2010, p. 303)

Invención: un nuevo producto, un nuevo procedimiento (unas concretas actuaciones para conseguir un determinado resultado) o una nueva forma de emplear un producto o procedimiento ya existente.(Escudero Carracedo, 2021, p. 6)

Bibliographic References

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