1. Actividades científicas y tecnológicas (ACT): el conjunto de actividades sistemáticas estrechamente vinculadas con la generación, el avance, la difusión y la aplicación del conocimiento científico y técnico en todos los ámbitos científicos y tecnológicos, es decir, las ciencias naturales, la ingeniería y la tecnología, las ciencias médicas y agrarias, así como las ciencias sociales y las humanidades. Las actividades que se deberían incluir en la práctica estadística se pueden dividir en tres grandes grupos: investigación y desarrollo experimental; enseñanza y formación en CyT, en general, de enseñanza superior, y los servicios científicos y tecnológicos.(OCDE/FECYT, 2018, p. 399)

Scientific and Technological Activities can be defined as all systematic activities which are closely concerned with the generation, advancement, dissemination and application of scientific and technical knowledge in all fields of science and technology, that is, the natural sciences, engineering and technology, the medical and agricultural sciences (NS), as well as the social sciences and humanities (SSH). The activities that should be covered in the statistical practice may be divided into three broad groups: research and experimental development; S&T education and training at broadly the third level; and scientific and technological services.(OECD, 2015, p. 379)

2. Administración estratégica: se encarga de planear y gestionar acciones desde el punto de vista general abarcando todos los procesos de la organización, atreves de la misión, visión, filosofía y objetivos organizacionales, proyectando la empresa a futuro, con su permanencia en el mercado, este es un proceso general donde cada proceso de la organización debe estar comprometido desde su enfoque para la consecución de la meta. (Ricardo Jaraba, 2020, p. 31).

Strategic management is about analysing the situation facing the organization. This analysis will allow managers to formulate strategies for dealing with the situation or challenge facing the company. The analysis will invariably produce more than one strategy that can be adopted. Therefore, managers are faced with a choice of which strategy they decide to implement. The end result is for the organization to achieve competitive advantage over its rivals in the industry. (Henry, 2021, pp. 7-8).

3. Aprendizaje organizacional es el proceso mediante el cual las entidades, a partir de individuos, adquieren, construyen y transfieren conocimiento independiente del tipo de organización. (Londoño-Patiño, 2018, p. 107).

Organisational learning is built based on individual learning and learning as a team. (...) individuals play a key role in organisational learning. However, in modern organisations the teams have replaced individuals as the unit of learning and that the organisations cannot learn unless the teams learn.(Yavas, 2020, p. 830).

 Referencias bibliográficas

1. Henry, A. E. (2021). Understanding Strategic Management (4th ed.). Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.

2. Londoño-Patiño, J. A. A.-Á., Carlos Alberto. (2018). El Aprendizaje Organizacional (AO) y el desempeño empresarial bajo el enfoque de las capacidades dinámicas de aprendizaje. Revista CEA, 4(7), 103-118. doi:https://doi.org/10.22430/24223182.762

3. OCDE/FECYT. (2018). Manual de Frascati 2015. Guía para la Recopilación y Presentación de Información sobre la Investigación y el Desarrollo Experimental. España: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología, FECYT.

4. OECD. (2015). Frascati Manual 2015: Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities. Paris: OECD Publishing.

5. Ricardo Jaraba, M. S. (2020). Administración estratégica en las Pyme panificadoras de la ciudad de Barranquilla. (Licenciatura). Universidad de la Costa, Barranquilla, Colombia.

6. Yavas, T. C., V. (2020). Organisational learning: A scale development study Cypriot Journal of Educational Sciences., 15(3), 820-833. doi:10.18844/cjes.v%vi%i.5062