1. Learning platforms are usually referred to as virtual learning environments (VLE), learning management systems (LMS), or learning content management systems (LCMS). Despite differences between the platforms, these terms are often used interchangeably, since they have many features in common. A learning platform is a set of interactive online services that provide learners and educators with access to information, tools and resources, to support educational delivery and management via the Internet. (FAO, 2021, p. 133)

Entorno Virtual de Aprendizaje: Espacio de comunicación que hace posible, la creación de un contexto de enseñanza y aprendizaje en un marco de interacción dinámica, a través de contenidos culturalmente seleccionados y elaborados y actividades interactivas para realizar de manera colaborativa, utilizando diversas herramientas informáticas soportadas por el medio tecnológico, lo que facilita la gestión del conocimiento, la motivación, el interés, el autocontrol y la formación de sentimientos que contribuyen al desarrollo personal (Rodríguez Andino, 2017, p. 9)

 Bibliographic References

1. FAO. (2021). E-learning methodologies and good practices.A guide for designing and delivering e-learning solutions from the FAO elearning Academy (2nd ed.). Rome.

2. Rodríguez Andino, M. d. l. C. B. S., Hilda María. (2017). Entornos virtuales de aprendizaje como apoyo a la enseñanza presencial para potenciar el proceso educativo. Revista Killkana Sociales, 1(2), 7-14.

1. Tacit Knowledge:the tacit knowledge we possess goes beyond what we can express. It is oriented toward an action, an experience and a commitment of actors in a specific context. It is difficult to formalize, communicate and transfer.(Chergui et al., 2020, p. 819)

Conocimiento tácito: se refiere a todo aquel conocimiento que el individuo a adquirido en base a sus experiencias personales y que difícilmente puede ser transmitido a otro individuo, puesto que su perspectiva es distinta, sin embargo transmitir estos conocimientos tampoco es una cuestión imposible, puesto que el conocimiento explícito lo comprendemos porque está codificado, documentado y plasmado en cualquier sistema de información, para el conocimiento tácito se requeriría poder codificar la información y de igual manera documentarla y plasmarla.(Rodríguez Ibarra, 2019, p. 5)

2. Technical change can be either embodied or disembodied. The latter is defined as, the shift in the production function (production frontier) over time. Disembodied technical change is not incorporated in a specific factor of production(OECD, 2001, p. 125). Whereas the former refers to, “Improvements in the design or quality of new capital goods or intermediate inputs(OECD, 2001, p. 125).

Cambio técnico: está referido a la introducción de innovaciones en el proceso de producción que permiten la reducción de costos de producción. Estos cambios pueden ser, por ejemplo, sistemas computacionales para el procesamiento de datos; análisis del perfil de riesgo, toma de decisiones, tecnologías de información y comunicación, entre otros.(Aguilar, 2017, p. 6)

3. Technique: technique signifies manners, ways, and capabilities involved in implementing systematic technical knowledge. Thus in a general sense, technique can be any manner in which basic physical movements are used, and is sometimes associated with non-scientific activities (e.g., dance technique, flower arranging technique) (…)This general definition of technique includes cultural behaviors as well as human interactions with tools and products associated with human arts, crafts, and skills. (Isman, 2012, p. 209)

Técnica: es la transformación que el hombre aplica a la naturaleza para la satisfacción de sus necesidades. La técnica es la adaptación del medio al sujeto. (...) la técnica sirve a la vida, produce materialmente los bienes que el hombre necesita, dentro de un sistema de relaciones sociales definidas. (Alarcón, 2021, p. 72)

4. Technology: Technology is (a) something that is always inherently intelligent enough either to function, to be used to function, to be imbued with, or to be interpreted as having, a function that only intelligent beings (human or otherwise) have the ability to comprehend; (b) something devised, designed (i.e., primary intention), or discovered (i.e., secondary intention) that serves a particular purpose from a purely secular standpoint, without requiring that mankind be responsible for it, though he may be (i.e., the aspect of reflexivity through purpose in that salt doesn’t inherently “elevate” or do anything deliberately, but it does “elevate” the boiling point of water, which it has been found to do and can be considered to serve a purpose); (c) a significant beneficiary of rationally-derived knowledge that is “used for” a purpose, without itself necessarily being translated into something physical or material that “does” (e.g., instructional methodologies in education, processes, ideas).(Carroll, 2017, p.18)

Tecnología: Conjunto de acciones (cognitivas, artefactuales y práxicas) realizadas conscientemente por los humanos para alterar o prolongar el estado de las cosas (naturales o sociales) con el objetivo de que desempeñen un uso o función (desde una rama convertida en “naturfacto” hasta un sistema productivo robotizado). Y estas acciones abarcan desde la transformación de la materia bruta en materia prima hasta la organización política de cualquier sociedad. Las tecnologías constituyen una dimensión de la actividad humana, de la condición humana. (Thomas, 2020, p. 16)

5. Technological change is defined as, automation or mechanization of equipment or duties; replacement of equipment or materials; substantive changes in technology and production methods; new work organization; substantive difference in job content requiring new or greater skills; any changes in work method, organization, operations or processes affecting one or more employees; changes in method of operation or job function which result in employees’ services no longer being required in the same capacity, or that would reduce the employee’s pay grade. (Stanford, 2021, p. 50)

Cambio tecnológico: el cambio tecnológico es una actividad acumulativa,13 tácita y localmente identificada.14 El cambio tecnológico constituye una actividad continua, derivada del aprendizaje, que es el path dependent único y contextual.(...)  existen costos en el aprendizaje, por lo cual no es automático. El peso de las instituciones es clave (...) ya que éstas pueden acelerar o enlentecer los procesos innovativos. (Jimenez-Barrera, 2018, p. 179). La concepción marxista sobre el cambio tecnológico lo admite como consecuencia y no causa del proceso socioeconómico, que expresa la contradicción entre la creciente socialización de la ciencia y la tecnología y la incesante privatización de sus resultados en forma de patentes.(Jimenez-Barrera, 2018, p. 185)

6. Technology management managing technology comprises a set fo activities: identification of technological options, selection of technologies that should be supported by the firm, acquisition of the selected technologies, exploitation of them to generate profit or to achieve organizational goals, protection of knowledge and know how embedded in products and manufacturing systems (Elife & Ünal, 2022, p. 125)

Gestión tecnológica: comprende las actividades vinculadas a la identificación, adquisición, desarrollo, adaptación y protección de tecnologías que permitan incrementar la capacidad de las organizaciones, con el fin de alcanzar sus objetivos (...)barca la conducción de los procesos relacionados con la tecnología, maneja los cambios tecnológicos en las organizaciones, y tiene dos enfoques principales: la innovación y el mejoramiento continuo. (Alarcón, 2021, p. 72)

7. Technological progress is a main driver of aggregate economic growth and improvements in living standards over the long term. It increases overall productivity, thereby boosting per capita income and consumption. (Affairs, 2017, p. 1) The future of technological progress is one where the nature of work will change, some professions will disappear, some will grow, and new ones will be created. However, these long-term dynamics will be coupled with significant negative short-term effects for those that lose their jobs and find it difficult to re-enter the labour market.(Affairs, 2017, p. 26) 

Progreso tecnológico: se define como la sucesión de cambios tecnológicos que representan una mejora de eficiencia productiva en un lapso de tiempo definido. Es decir, en una línea temporal el progreso tecnológico está compuesto por distintos cambios tecnológicos que superan a su predecesor en la forma de producir bienes y servicios. En segunda instancia se intentará ligar los cambios tecnológicos al concepto de investigación y desarrollo (I+D) como motor de progreso técnico. (Raballo, 2018, pp. 21-22)

8. Technological research: Activity aimed at the generation of new technological knowledge that can be directly applied to the production and distribution of goods and services. It may lead to an invention, an innovation or an improvement (a minor application).Technological research is not the only source of change in technology. (Lemarchand, 2010, p. 303)

Investigación tecnológica: Está orientada a resolver los problemas que se presentan en los procesos de producción, distribución, circulación, y consumo de bienes y servicios de cualquier actividad humana.(...)Este tipo de investigaciones están orientadas a mejorar, perfeccionar u optimizar el funcionamiento de los sistemas, los procedimientos, normas, reglas tecnológicas actuales a la luz de los avances de la ciencia y la tecnología; por tanto, este tipo de investigación no se presta a la calificación de verdadero, falso o probable sino a la de eficiente, deficiente, ineficiente, eficaz o ineficaz. (Esteban Nieto, 2018, p. 3)

9. Technology Transfer: technology transfer is closely associated with the transfer of information, know-how, technical knowledge which is embodied in the products, processes and managements. (…) Other definitions of technology transfer, for example Grosse (1996) makes direct reference to knowledge as elements underlying technology transfer of product technology, process technology and management technology. (Wahab, Rose y Wati Osman, 2012, p.64)

Transferencia de tecnología:  es el proceso por el cual se lleva a cabo la transmisión del saber hacer (know-how), de conocimientos científicos y/o tecnológicos y de tecnología de una organización a otra. Es un proceso de transmisión de conocimientos científicos y tecnológicos para desarrollar nuevas aplicaciones. (Terán Bustamante, Dávila Aragón, & Castañón Ibarra, 2019, p. 70)

Bibliographic References

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13. Ibarra, M. (2019). Gestión del Conocimiento. TECNM, Tecnológico Nacional de México. Recuperado de: https://www.academia.edu/41093379/

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1. R&D (or investment) Expenditure: The amount of money spent on research and experimental development (R&D expenditure) including expenditures on both intramural and extramural R&D. Expenditures on intramural R&D represent the amount of money spent on R&D that is performed within a reporting unit; meanwhile, expenditures on (the funding of) extramural R&D) represent the amount of money spent on R&D that is performed outside a reporting unit.(OECD, 2015, p. 110) 

Inversión o Gastos en I + D: Se incluyen los gastos de I+D interna y los gastos en I+D externa. El gasto en I+D interna comprende todos los gastos corrientes más el gasto bruto de capital fijo para la I+D ejecutada dentro de una unidad estadística durante un periodo de referencia concreto, cualquiera que sea la fuente de financiación.La financiación o el gasto en I+D externa (esto es, la I+D ejecutada fuera de la unidad estadística) (...) debería contabilizarse como una categoría independiente. (OCDE/FECYT, 2018, pp. 120-121)

2. Regional integration is a multidimensional process encompassing not just economic and trade issues but political, social, cultural and environmental ones as well.  (Bárcena, 2014, p. 9)

Integración Regional: La integración regional es multidimensional y comprende una dimensión política y una dimensión económica. En el primer caso, el regionalismo entendido como proyecto político resultado de la convergencia entre Estados que da paso a la creación de una región formal. Dentro de la dimensión económica, la regionalización es entendida como el proceso resultado de la creciente interdependencia económica que da paso a una región real. (Ortiz, 2020, p. 200)

3. Researchers:Professionals who work in conceiving and creating new knowledge, products, processes, methods and the management of the respective projects (Lemarchand, 2010, p. 303).

Investigadores: Personas especialistas que desarrollan trabajos de investigación. (Sánchez Carlessi, Reyes Romero, & Mejía Sáenz, 2018, p. 82)

4. Risk capital: in a non-financial company should be associated with funds that are allocated in the buffering function. Thus, risk capital could be defined as funds assigned to cover the negative risk outcomes that a company may face. In other words, risk capital is held or acquired to absorb financial losses and, thus, helps to safeguard a company’s financial position.(Wieczorek-Kosmala, 2019, p. 5)

Capital de riesgo: se presenta como fondos que se definen como estructuras formales que desarrollan la actividad financiera de provisión de recursos de mediano y largo plazo.(Striedinger, 2017, p. 31)

Bibliographic References

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1. Scenario planning is a disciplined process for developing alternative views about an organization’s external future by analysing key uncertainties that can significantly change the landscape. Scenarios are typically presented in narrative form by telling different stories about the future in ways that are directly relevant to managers. The deeper aim is to challenge people’s mindsets by stimulating strategic dialogue and reflection. (Schoemaker, 2015, p. 1)

Escenarios: La construcción o “el análisis de escenarios es un método de previsión bien establecido para el desarrollo y la planificación de posibles futuros. Caracteriza el futuro y sus incertidumbres a través de un proceso estructurado e imaginativo, con el objetivo de establecer un dialogo entre “stakeholders” (involucrados) y proporcionar un marco para la comunicación de posibles desarrollos futuros.(Tapia Espinosa, 2018, p. 6)

2. Science: any system of knowledge that is concerned with the physical world and its phenomena and that entails unbiased observations and systematic experimentation. In general, a science involves a pursuit of knowledge covering general truths or the operations of fundamental laws.(Britannica)

Ciencia: Aristóteles, y la tradición clásica, siempre identificaron la ciencia con su demostración: la ciencia valía tanto cuanto era capaz de probar. Einstein, en cambio, dice que la ciencia consiste en crear teorías. Y Kant había expresado que la ciencia es un sistema o totalidad de conocimientos ordenados según principios (1786, v). Un análisis del proceso de la demostración, del de sistematización de los conocimientos y del proceso de la creación de una teoría, nos hará ver que estos tres procesos no son antagónicos, sino, más bien, complementarios; es decir, que Aristóteles, Einstein y Kant ponen el énfasis en tres momentos de un mismo proceso más amplio: el proceso de la imaginación de una teoría que enlaza y da sentido a un grupo de datos (Einstein), el proceso de su sistematización (Kant) y el proceso por medio del cual se trata de demostrar, a uno mismo o a otra persona, que esa imaginación es lógica y razonable (Aristóteles). Es conveniente añadir que estos procesos pueden darse en cualquier disciplina, ya sea, por ejemplo, física, biología, psicología, historia, filosofía, teología, etc., cada una según su propia naturaleza.(Miguélez, 2018, p. 89)

3. Science and Technology: Modern world trends in science and technology of the early 21st century are associated with the acceleration of the growth of scientific knowledge (the amount of processed information, the volume of scientific product); interdependent tendencies of differentiation and integration of scientific and technical areas (the emergence of the "frontier" sciences at the intersection of knowledge and the need to synthesize sciences and scientific disciplines with their research tools, the emergence of interdisciplinary areas); digitalization of scientific knowledge.(Goncharov, Nesmeyanov, Kolosova, Arutyunyan, & Ivashova, 2019, p. 1)

Ciencia y Tecnología (CyT): La ciencia y la tecnología, en una trayectoria histórica que se remonta siglos atrás, dejan en evidencia las transformaciones sufridas, el cambio en sus intereses, las nuevas dinámicas investigativas, la fuerte relación con la universidad, los impactos en el medioambiente, en la sociedad, en la vida cotidiana, los incuestionables efectos sobre la economía de los países que han incorporado actividades de ciencia y tecnología en su sistema productivo (Landes,1999), la prioridad en las agendas públicas de incrementarlas e incentivarlas, la formación de un recurso humano cada vez más cualificado para atender las demandas de la sociedad del conocimiento, la relación entre el sector público y el sector privado para investigar, innovar, desarrollar actividades de ciencia y tecnología. (Gómez Yepes, 2017, p. 11)

4. Scientific and Technological Activities can be defined as all systematic activities which are closely concerned with the generation, advancement, dissemination and application of scientific and technical knowledge in all fields of science and technology, that is, the natural sciences, engineering and technology, the medical and agricultural sciences (NS), as well as the social sciences and humanities (SSH). The activities that should be covered in the statistical practice may be divided into three broad groups: research and experimental development; S&T education and training at broadly the third level; and scientific and technological services.(OECD, 2015, p. 379)

Actividades científicas y tecnológicas (ACT) el conjunto de actividades sistemáticas estrechamente vinculadas con la generación, el avance, la difusión y la aplicación del conocimiento científico y técnico en todos los ámbitos científicos y tecnológicos, es decir, las ciencias naturales, la ingeniería y la tecnología, las ciencias médicas y agrarias, así como las ciencias sociales y las humanidades. Las actividades que se deberían incluir en la práctica estadística se pueden dividir en tres grandes grupos: investigación y desarrollo experimental; enseñanza y formación en CyT, en general, de enseñanza superior, y los servicios científicos y tecnológicos.(OCDE/FECYT, 2018, p. 399)

5. Set of products and/or services sharing explicitly defined and managed common and variable features and relying on the same domain architecture to meet the common and variable needs of specific markets.(ISO/IEC, 2015)

Línea de productos: es un conjunto de productos relacionados que cuentan con características comunes, las cuales posibilitan su producción masiva y características variables que facilitan su diferenciación, orientada a la satisfacción de requisitos particulares. Las líneas de productos (LP) son una práctica exitosa y ampliamente utilizada en dominios tales como el aeronáutico, el automotriz y los sistemas embebidos1. Esta práctica se utiliza también en la ingeniería de software, y da lugar a las líneas de productos de software. Una línea de productos de software (LPS) es un conjunto de aplicaciones de software similares definidas para un segmento de mercado, las cuales comparten unos requisitos comunes y además cuentan con unos requisitos variables entre ellas.(Jaramillo Ramírez, 2018, p. 9)

6. State of the art: the level of development (as of a device, procedure, process, technique, or science) reached at any particular time usually as a result of modern methods. (Webster, 2021)

Estado del arte: es una investigación sobre la producción investigativa de un determinado fenómeno. Este permite develar la dinámica a partir de la cual se ha desarrollado la descripción, explicación o comprensión del fenómeno en estudio y la construcción de conocimientos sobre el saber acumulado. (Guevara Patiño, 2016, p. 169)(...) es el marco referencial de la misma, y da cuenta del estado de avance de la investigación, a diferencia del marco teórico, que establece los modelos explicativos y conceptuales.(Guevara Patiño, 2016, p. 170)

7. Strategic direction is the process that establishes the guidelines by which the organization seeks to position itself in the market and obtain a competitive advantage that allows it to meet the objectives set. (Velasco Burgos, 2019, p. 1)

Dirección estratégica incluye la comprensión de la posición estratégica de una organización, las elecciones estratégicas para el futuro y la conversión de la estrategia en acción” (Johnson, 2006, p. 16).

 8. Strategic management is about analysing the situation facing the organization. This analysis will allow managers to formulate strategies for dealing with the situation or challenge facing the company. The analysis will invariably produce more than one strategy that can be adopted. Therefore, managers are faced with a choice of which strategy they decide to implement. The end result is for the organization to achieve competitive advantage over its rivals in the industry. (Henry, 2021, pp. 7-8)

Administración estratégica: se encarga de planear y gestionar acciones desde el punto de vista general abarcando todos los procesos de la organización, atreves de la misión, visión, filosofía y objetivos organizacionales, proyectando la empresa a futuro, con su permanencia en el mercado, este es un proceso general donde cada proceso de la organización debe estar comprometido desde su enfoque para la consecución de la meta. (Ricardo Jaraba, 2020, p. 31)

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